El polèmic ramal de la MAT a Riudarenes no és necessari

05/11/2015

Un estudi encarregat per la Generalitat al Col¬∑legi d’Enginyers conclou que hi ha altres alternatives

La subestaci√≥ de Bescan√≥, pe√ßa clau de l¬īobra de la MAT. Arxiu

ACN L’estudi encarregat per la Generalitat conclou que el pol√®mic ramal de la MAT a Riudarenes no √©s necessari. L’informe, que porta el segell del Col¬∑legi d’Enginyers, conclou que hi ha altres alternatives per assegurar el subministrament al TAV i a la Costa Brava Sud que no passen per aixecar torres de 400 kV enmig de les Guilleries. En concret, proposa refor√ßar l√≠nies ja existents i construir-ne alguna de nova, per√≤ que com explica el conseller d’Empresa, Felip Puig, en cap cas tindrien “el gran impacte ambiental” del projecte de Red El√©ctrica.

Puig assegura que la Generalitat reclamar√† a Madrid que el ramal no es faci i lamenta que en planificaci√≥ el√®ctrica sigui l’Estat qui tingui la darrera paraula. El ramal de Riudarenes (Selva) √©s l’√ļltima pe√ßa que falta per completar el projecte de la MAT a les comarques gironines. Si m√©s no, el que vol tirar endavant Red El√©ctrica. Sobre pl√†nol, aquest tram de l√≠nia de 400 kV neix al mig de les Guilleries, a l’al√ßada de la torre 134 de l’estesa Sentmenat-Bescan√≥. El ramal t√© 17,5 quilometres, 41 torres i ha d’enlla√ßar amb la futura subestaci√≥ de Riudarenes. Segons defensa Red El√©ctrica, √©s necessari per alimentar tant el TAV com per injectar energia a la xarxa el√®ctrica de 132 i 110 kV de la zona sud de les comarques gironines.

La f√®rria oposici√≥ ciutadana a aquest ramal, traslladada en mocions a ajuntaments i Diputaci√≥, i fins i tot una consulta popular, va portar el Parlament a instar el Govern que encarregu√©s un estudi per revisar-ne la idone√Įtat. L’informe havia de determinar si el ramal dels 400 kV √©s imprescindible, veure si es podia soterrar en cas que s’hagu√©s de fer de totes totes i estudiar la possibilitat de refor√ßar la l√≠nia actual (passant-la de 132 a 220 kV). El Departament d’Empresa i Ocupaci√≥, d’on penja Energia, va encarregar l’informe al Col¬∑legi d’Enginyers. I aquest dijous, el conseller del ram, Felip Puig, n’ha fet p√ļbliques les conclusions a l’ACN.

Ja d’entrada, l’estudi assegura que aquest tram dels 400 kV no √©s necessari, i que hi ha alternatives millors tant t√®cniques com ambientals- que no passen per aixecar m√©s torres de gran al√ßada com les de la MAT enmig de les Guilleries.”Es tracta de tra√ßats alternatius a aquesta variant el√®ctrica de gran impacte”, ha precisat Felip Puig. En concret, l’informe del Col¬∑legi d’Enginyers proposa refor√ßar l√≠nies actuals, tot i que tamb√© aixecar-ne alguna de nova, que permetin cobrir el subministrament. En tots els casos ha precisat Puig- s’est√† parlant de tensions d’entre 140 i 220 kV.”

Per tant, amb l√≠nies de menor voltatge, es pot donar resposta tant a les necessitats del TAV com de la zona”, ha concretat el conseller. I hi ha afegit: “Amb tra√ßats diferents, s’aconsegueix un impacte menor sobre el territori”.

Demanaran al Ministeri que no es faci

Un cop rebut l’estudi del Col¬∑legi d’Enginyers, la Generalitat reclamar√† ara a Madrid que no autoritzi la construcci√≥ del ramal de la MAT a Riudarenes. “Veiem que hi ha alternatives a l’opci√≥ que defensa el Ministeri, i per aix√≤ defensarem que no s’executi aquesta variant de la manera com est√† dissenyada”, ha dit el conseller, en refer√®ncia a les torres de 400 kV.

Felip Puig tamb√© ha lamentat, per√≤, que malauradament ser√† l’executiu espanyol qui tindr√† la darrera paraula. “Avui per avui, la planificaci√≥ el√®ctrica continua depenent de l’Estat; fins ara no ens ha escoltat cap proposta i espero que canvi√Į d’opini√≥, per√≤ nosaltres no deixarem d’intentar-ho”, ha concl√≤s.

Font: Edició digital Diari de Girona (05/11/2015)